Andrahandsuthyrning

Får jag tillfälligt bo hos en kompis som hyr en hyresrätt i andra hand utan förstahandshyresgästens eller hyresvärdens tillstånd? Går det bra att folkbokföra sig på denna adress? Kompisen kommer i sin tur att ta arbete på annan ort i sommar men kommer fortfarande att vilja ha kvar hyresrätten, är det då möjligt för mig att bo kvar utan att teckna avtal om detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Jag hoppas att jag förstod dig rätt
om det är så att din kompis hyr bostaden med hyresvärdens samtycke, och att du undrar om din kompis i sin tur kan hyra ut till dig i tredje hand utan att hyresvärden godkänt detta.

För att få hyra bostaden i andrahand krävs hyresvärdens
samtycke (39 § hyreslagen), om din kompis hyr ut bostaden till dig utan hyresvärdens samtycke kan det leda till förverkande av hyresrätten (42 § 3 p). Så svaret på din fråga är att ni måste ha hyresvärdens godkännande för att du ska få bo där, även om det bara är ett par månader.

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare