Krävs styrelsens medgivande när företag som äger bostadsrätt vill hyra ut den i andrahand?

Hej, Om jag köper en bostadsrätt via mitt AB, alltså som juridisk person, med avsikt att hyra ut den till andra företag, behövs tillstånd från föreningen gällande andrahandshyresgästerna?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Regler rörande bostadsrätter finner du i Bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614).

I 6 § anges att bostadsrättshavaren inte får använda bostadsrätten för något annat ändamål än det avsedda. Om en bostadslägenhet som inte är avsedd för fritidsändamål innehas med bostadsrätt av en juridisk person, får lägenheten endast användas för att i sin helhet upplåtas i andra hand som permanentbostad, om inte något annat har avtalats.

Enligt 10 § krävs styrelsens medgivande för andrahandsuthyrning. Samtycke behövs dock inte då en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem i föreningen (och i sådant fall ska styrelsen genast underrättas)

Förutsatt att förutsättningarna i föregående stycke inte är uppfyllda så kommer styrelsens medgivande alltså att krävas vid andrahandsuthyrning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare