FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/02/2013

Är det okej att godkänna grannars bygglov trots att fastigheten sålts men ej tillträtts av de nya ägarna?

Jag har sålt en fastighet, kontrakt är skrivet och nya ägarna tar över 1 april. Kan jag skriva på bygglov av garage som en granne vill bygga. Jag tycker det känns fel, men han har frågat mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Köp av fast egendom regleras i Jordabalkens fjärde kapitel (https://lagen.nu/1970:994#K12P8S6).

Du som säljare står risken för att fastigheten försämras medan den fortfarande är i din besittning, det vill säga så länge de nya ägarna inte har tillträtt fastigheten (11 §).

Att grannarna behöver tillstånd av er för att bygga ett garage tyder på att ni som grannar berörs av beslutet (garaget kanske ska byggas nära tomtgränsen?).

Om uppförandet av garaget kan innebära men för de nya ägarna i form av minskat värde eller andra på annat sätt påverkar deras nyinköpta fastighet så får de göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet (12 §).

Jag rekommenderar således att du inte skriver på papperna om bygglov utan låter de nya ägarna ta beslutet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare