Rätt till efterarv

Min hustrus mor gick bort för 8 år sedan. Ett testamente skrevs att maken skulle sitta i orubbat bo. det finns fyra särkullbarn två till maken och två till den bortgågna. Ett dokument om fritt förfogande skrevs på av båda barnen till den bortgågna. Nu har problem uppstått med andra ord osämja med den efterlevande. Kommer den bortgågnas barn att kunne bli helt utan arv efter sin mor.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att maken ärver med fritt förfogande innebär att denne har rätt att fritt förfoga över egendomen på vilket sätt denne vill. Däremot har han inte rätt att testamentera bort den i händelse av sin egen död. Så länge särkullbarnen inte har avstått från sitt arv så har de rätt till arv efter sin mor. Detta kallas för efterarv(eller sekundosuccession). Enligt huvudregeln i Ärvdabalken 3:2 har barnen till den först avlidne maken rätt till hälften av den kvarvarande egendomen. Om egendomen har ökat i värde enligt 3:4 ÄB vid vad som kallas förkovran av arv kan det komma i fråga att en större andel ska tillfalla den efterlevande makens arvingar. Detta skulle dock inte innebära att den först avlidnes barn blir helt utan arv. Att barnen till den först avlidne är i osämja med maken förändrar inte detta. Lycka till!

Emelie SynnegårdRådgivare