FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/12/2006

Samtycke vid försäljning av samägd egendom till annan

Vi är tre som samäger en sommarstuga, efter arv. Kan jag köpa en annan delägares tredjedel utan att den tredje delägaren tillfrågas?

Lawline svarar

Hej, Om du vill köpa en annan delägares andel i sommarstugan måste ni tillfråga den tredje delägaren. När egendom ägs med samäganderätt så är huvudreglen att varje förfogande över det samägda godset i dess helhet eller vidtagande av förvaltningsåtgärd förutsätter enighet mellan delägarna. Med förfogande avses bland annat försäljning. Om du och de övriga två som äger sommarstugan inte har avtalat något om vad som ska gälla, när någon vill sälja sin del gäller alltså att ni måste vara överens. Om samägarna inte kan komma överens kan var och en av delägarna ansöka om att egendomen skall säljas på offentlig auktion, men då säljs hela egendomen och köpeskillingen fördelas mellan delägarna. Dessutom innebär en offentlig auktion att vem som helst kan bjuda på egendomen. Om det finns synnerliga skäl kan en delägare hindra att en sådan försäljning kommer till stånd. Ni behöver alltså den tredje delägaren samtycke för att kunna genomföra försäljningen er emellan. Reglerna om detta finner du i samäganderättslagen se http://lagen.nu/1904:48_s.1 Lycka till!
Rådgivare