FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/02/2013

Trädfällning

Hej! Min pappa som börjar bli gammal äger träd-bevuxen ravinmark som angränsar till en bostadstomt. Bostadsägaren har fått tillåtelse att hålla undan och röja som han vill för att hans utsikt ska vara till belåtenhet. Tomtägaren kräver nu att vi ska ta ner ett antal träd nära tomtgränsen vars grenar sträcker sig mot hans tomt. Jag vill ha så lite med marken att göra som möjligt och undrar nu vilka träd jag enligt lag måste fälla. Jag vill göra det som åligger pappa som markägare men låta resten vara upp till grannen; att han själv tar ner det som stör honom. Finns det någon paragraf vi kan ha som rättesnöre när vi diskuterar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Först och främst vill jag uppmärksamma dig att det inte bara är att fälla träd hur som helst även om trädet står på den egna tomten.

För trädfällning gäller:
  • Om du äger tomten som trädet står på ska du kontakta stadsbyggnadskontoret i kommunen för att kontrollera om det finns restriktioner i detaljplanen.
  • Normalt krävs inte marklov för att fälla träd på den egna tomten. Men kommunen får i detaljplan och områdesbestämmelser besluta att marklov krävs för att skydda natur- och kulturhistoriskt värdefulla miljöer.
  • I detaljplanen kan vissa träd som inte får lov att fällas vara markerade eller också finns generella bestämmelser.
  • För tomter som omfattas av strandskyddet gäller ofta särskilda regler.
  • Om man fäller ett träd utan lov är kommunens bygglovenhet skyldig att ingripa. Detta kan innebära att fastighetsägaren kan bli skyldig att betala en avgift. Föreläggande om återplantering av träd kan utgöra en del av påföljden.
  • Om man fäller träd på någon annans mark kan brottsrubriceringen bli grov skadegörelse och straffet upp till fyra års fängelse.
  • Grenar eller rötter som sträcker sig in på grannens tomt har denne rätt att ta bort.

Paragraferna som kan vara centrala för er när ni diskuterar är 1-2 §§ i Jordabalkens 3e kapitel som handlar om rättsförhållanden mellan grannar, se https://lagen.nu/1970:994. I JB 3:2 § anges att om en rot eller gren tränger in på en grannes fastighet, får denne ta bort den. Dock skall ägaren först ges tillfälle att göra detta, om åtgärden kan medföra skada av betydelse för honom.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare