Uppsägning av hyreskontrakt pga. obetalda elräkningar.

Hej... Hyresgästen av en stuga på tomten på min fastighet betalar inte elkostnaden. Det står i hyreskontraktet att värme och el ej ingår. Har läst i jordabalken men hittar inte om den uteblivna betalmningen av elen(det finns separat mätare) är tilräklig grund för uppsägning av hyreskontraktet. Kan jag säga upp kontraktet och är det i detta fall de tre månader som står på kontraktet som gäller eller är det annat(kortare) i detta fall? Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga. Jag förutsätter i mitt svar att hyresgästen inte betalat elen och att detta inte beror på sjukdom, att denne inte heller har deponerat summan hos länsstyrelsen eller liknande.

Precis som du skriver är det jordabalken som, trots vissa nya lagar, ska tillämpas i denna fråga. I detta fall betalas inte uppvärmningskostnaderna för bostaden. Enligt Jordabalken 12 kap. 42 § 1 st. 1p. har du som hyresvärd rätt att säga upp avtalet i förtid om hyresgästen inte betalar sin hyra. Med hyra i detta fall räknas även tilläggskostnader såsom bränsletillägg och detta gäller således även för el. I detta fall är det hyresgästen som har bevisbördan för att betalning har skett. Om det dock är av så kallad ringa betydelse så anses inte hyresrätten förverkad. Detta skall tolkas snävt och i ett tidigare mål har underlåtenheten att betala en hyreshöjning om 30 kr per månad under 10 månader ansetts utgöra grund för uppsägning. ( Detta rättsfall heter NJA 1989 s. 74).

Om hyresgästen betalar innan uppsägning så finns inte längre rätt till uppsägning. När uppsägning sker på grunden att hyresgästen inte betalat ska denne få ett meddelande om att han eller hon kan bo kvar om kostnaden betalas inom 3 veckor. Meddelande om uppsägning samt anledning till denna ska även lämnas till kommunens socialnämnd. Tiden börjar räknas från den dag hyresgästen i behörig ordning blivit delgiven och socialnämnden fått meddelandet. Beslut om avhysning får därefter inte meddelas förrän efter 3 veckor och två vardagar. Om socialnämnden åtar sig att betala hyran inom 3 veckor får avhysning inte ske.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare