Förkovran av arv genom förvärvsarbete

Moster, vars make dog 1972, dog 2012. Inga barn. Bland dödsbodelägarna finns makens syskon och syskonbarn. Hur skall man tolka ÄB:s regel om förkovran genom mosters förvärvsarbete på heltid fram till sin egen pension 1990? Huvuddelen av kvarlåtenskapen härrör från en bostadsrätt som såldes 2006. Kvar efter skatt och försäljningskostnader är ca 560 000. Till detta kommer sparkapital på ca 200 000 som i sin helhet har tillkommit efter makens död. Lägenhetens alla kostnader har ju betalats av moster under 34 år varför det förefaller helt orimligt att hälften av reavinsten skulle tillfalla makens efterarvingar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om förkovran av arv finns i Ärvdabalken 3 kap 4§, se https://lagen.nu/1958:637. Paragrafen är tillämplig endast när boet har ökat i värde. Det är alltså för det första avgörande hur stort din mosters bo var precis efter att hennes make dog. Om boet ökat i värde så kan det bli aktuellt att tillämpa bestämmelsen på ökningen och undanta viss egendom från efterarvingarnas arv. För att bestämmelsen ska bli tillämplig måste dessutom ökningen ha tillkommit genom gåva, arv, testamente eller förvärvsarbete.

Ex: Om din mosters bo uppgår till 760 000 i dagsläget men bara var värt 500 000 kr efter arvet 1972 så har boet ökat i värde med 260 000. Det innebär dock inte med automatik att det har skett en förkovran. Om din moster har sparat t.ex. 10 000 kr om året av sin inkomst från förvärvsarbetet från år 1972 fram till pensionen så är 180 000 kr av besparingarna hänförliga till förvärvsarbetet. Dessa 180 000 kan i så fall dras bort från boet i förväg och efterarvingarna arv beräknas då istället på 580 000 kr.

Ex: Om förutsättningarna är som ovan men boet istället var värt 600 000 år 1972 så kan bara 160 000 kr räknas av som förkovran, trots att 180 000 är hänförliga till förvärvsarbete. Man kan inte ta undan mer än själva ökningen av boet.

Utan fler omständigheter är det svårt för mig att bedöma om förkovran är aktuellt i ditt fall. Det som jag tror skulle kunna vara aktuellt att bedöma som förkovran är sparkapitalet på 200 000 kr om det tillkommit genom gåva, arv, testamente eller eget förvärvsarbete. Det är nog däremot inte aktuellt att tillämpa bestämmelsen på bostadsrätten om det inte kan visas att din moster investerat pengar från t.ex. sitt förvärvsarbete i bostadsrätten och därmed ökat dess värde.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare