FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/02/2013

Samäganderätt - försäljning av fastighet med nyttjanderätt

Hej! Vi är 3 syskon som tillsammans äger en fastighet, dessutom har ett fjärde syskon samt vår pappa nyttjanderätten. Nu vill två av oss delägare sälja fastigheten och ingen av de andra vill köpa ut oss. Via tingsrätten (samäganderättslagen) har en god man blivit utsedd att sälja fastigheten via offentlig auktion. Nyttjanderättshavarna vägrar att säga ifrån sig nyttjanderätten. Vad gäller då? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Att tingsrätten bestämt om försäljning av fastigheten via
offentlig auktion genom god man, innebär att det inte finns några hinder för försäljning av fastigheten från vare sig nyttjanderättshavarna, den tredje samägaren som inte vill sälja sin andel eller något  ev. avtal mellan samägarna, som skulle förbjuda en sådan försäljning (Se 6, 8 §§ Samäganderättslagen).

Vad gäller nyttjanderättshavarna som vägrar flytta, så kommer de även efter fastighetsförsäljningen att ha nyttjanderätt i fastigheten, om nyttjanderätten grundas på ett skriftligt avtal och de tillträtt före försäljningen. Således torde försäljningen av fastigheten på offentlig auktion kunna ske utan hinder av nyttjanderätten personerna har i fastigheten (Se 7 kap 13§ 1 st. Jordabalken).

Samäganderättslagen finner du https://lagen.nu/1904:48_s.1

Jordabalken finner du https://lagen.nu/1970:994

Lycka till!

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare