Skyldighet att betala rättegångskostnader när ett mål avskrivs

Jag har klandrat ett testamente till tingsrätten. Efter att ha tagit del av motpartens svar har jag återkallat klandret innan det går vidare till rättegång. Kan motparten kräva mig på kostnad för juridiskt ombud? Själv har jag inte haft något ombud. Jag har betalat avgift till tingsrätten för klandret.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Regler om rättegångskostnader i tvistemål finns i rättegångsbalkens artonde kapitel. I § 5 stycke 2 sägs att om ett mål avskrivs på grund av att part återkallat sin talan så ska han ersätta motparten hans rättegångskostnad om inte särskilda omständigheter föranleder att ersättningsskyldigheten bestäms annorlunda.

Det innebär att huvudregeln är att du när du återkallar din talan (klandret) blir skyldig att ersätta din motparts rättegångskostnader.  Exempel på särskilda omständigheter skulle vara att en talan väcks för att få en skuld betald och att den sedan återkallas när skulden betalats. Då en liknande situation inte verkar föreligga här blir du sannolikt skyldig att ersätta din motpart för hans rättegångskostnader (dvs kostnader för arbetet som hans juridiska ombud utfört).

Länk till rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Falkman.

Lawline RådgivareRådgivare