Nya regler gällande andrahandsuthyrning

hej. jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andra hand,men har hört att reglerna för detta kommer att ändras under året. vad är skillnaden mellan de nya och de gamla?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det stämmer, den 1 februari 2013 träder Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad i kraft (se: https://lagen.nu/2012:978) och då gäller nya regler för den som vill hyra ut sina bostadsrätt, ägarlägenhet eller villa.

Fram till nu har andrahandshyran för en bostadsrätt fastställts genom en jämförelse med en likvärdig hyresrätt och den som hyr ut har även haft rätt att lägga på tio procent om det finns möbler eller dylikt. I den nya lagen är tumregeln att den som hyr ut en bostad ska kunna ta ut fyra (4) procent av bostadens marknadsvärde per år, utöver avgiften till föreningen och eventuella kostnader för slitage.

Frågan om bostaden är belånad eller inte saknar betydelse för hur hög hyra som får tas ut, då beräkningen inte är kopplad till uthyrarens faktiska lånekostnader.
Ett exempel på beräkning av hyran i enlighet med den nya lagen följer nedan:

En bostadsrättslägenhet som är värd tre miljoner kr hyrs ut i andra hand. (Plus föreningsavgift: 1900 kr/månad). Det ger det följande utslag: (3 000 000*0,04)/12 + 1 900 = 11 900 kr

Hyresgäster som anser att hyran är för hög kommer också i fortsättningen att kunna få sin sak prövad i hyresnämnden. Men skillnaden i den nya lagen är att man inte kommer att kunna få tillbaka det belopp, som man betalat utöver den i lagen angivna hyresnivån, i efterhand.
Föreningens tillstånd kommer fortsättningsvis även det behövas för den som vill hyra ut sin bostadsrätt.

Värt att notera är att en uthyrning av en hyresrätt i andra hand inte omfattas av den nya lagen.

För mer information så hänvisar jag dig till Regeringens faktablad: http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/72/35/4d06d424.pdf

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare