FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2013

När en husrannsakan får genomföras

Hej. En fråga angående husrannsakan och brottsplatsundersökning: I en del av en lägenhet sker ett våldsbrott och en brottsplatsundersökning påbörjas. Det finns ingen brottsmisstanke mot lägenhetsinnehavaren. Har polisen då rätt att också passa på att göra husrannsakan i andra delar av lägenheten där våldsbrottet inte begåtts för att då aktivt leta igenom stängda skåp och lådor genom att öppna dem och plocka ut förvaringslådor som också är stängda och öppna dem med? Finns det någon begränsning i hur mycket en brottsplastsundersökning berättigar till husrannsakan i övriga delar av lägenheten? Tack på förhand och för en bra sajt!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om man över huvud taget får göra en husrannsakan beror på vilket brott som begåtts. Enligt kapitel 28 § 1 stycke 1 får en husrannsakan hos den som är skäligen misstänkt för brottet endast ske om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Det är viktigt att det finns en misstanke om att brott har begåtts; en husrannsakan får inte genomföras för att förebygga eller upptäcka brott. Det måste också finnas förutsättningar för att inleda en förundersökning för att husrannsakan ska få genomföras.

Polisen har rätt att genomföra en husrannsakan om man tror sig kunna påträffa föremål som kan tas i beslag och som har med våldsbrottet att göra, exempelvis ett vapen som haft med brottet att göra. Dock ska misstanken om att kunna hitta något relevant vara väldigt stark. Om husrannsakan går alltför långt, till exempel om polisen börjar gå i låsta lådor utan egentlig tro om att hitta något relevant där, gör de sig skyldiga till olaga intrång enligt kapitel 4 § 9 i brottsbalken.

En husrannsakan får ske på brottsplatsen samt hos annan person än den som är skäligen misstänkt om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt kapitel 36 § 1b i brottsbalken.

Länk till rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740
Länk till brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700

Med vänliga hälsningar,

Lovisa Falkman.

Lawline RådgivareRådgivare