Lägenhetens skick på tillträdesdagen

Hej. Jag har problem med mitt hyresbolag. Och undrar om det är kontraktsbrott från deras sida när det är ett stort fel i min lägenhet och har varit de under hela tiden jag har bott här samt tidigare 3 hyresgäster som jag frågat, alltså har bolaget vetat att det är fel på lägenheten men ändå inte informerat eller åtgärdat felet är inte det falsk marknadsföring och kontraktsbrott? För de står ingenstans att golvbrunnen i badrummet inte fungerar. (hade även detta problem i min gamla lägenhet men där flöt de upp urin och avföring ur golvbrunnen när man duschade) även där har bolaget valt att inte göra någonting åt saken eller informera nästa hyresgäst.. vad kan jag göra åt detta? någon form av kompensation måste man väl kunna få? tack på förhand Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Hyresvärdens skyldigheter regleras i 12 kap jordabalken (JB), även kallad ”hyreslagen”, se https://lagen.nu/1970:994.

På tillträdesdagen skall en lägenhet vara i fullt brukbart skick, se 12 kap 9 § 1 st. JB. När det gäller bostadslägenheter är detta ett minimikrav och hyresvärden och hyresgästen kan endast avtala om bättre skick. Även om det hade stått i ditt hyresavtal att golvbrunnen inte fungerade, hade detta alltså inte varit giltigt gentemot hyresvärden. Vad som menas med ”fullt brukbart skick” skiljer sig lite från situation till situation, men att golvbrunnen inte fungerar torde innebära att lägenheten inte är i fullt brukbart skick och att hyresvärden därmed skall åtgärda felet.

Om lägenheten inte är i fullt brukbart skick och du har påtalat detta för hyresvärden, utan att denne avhjälper felet, har du som hyresgäst rätt att vidta åtgärder, vilket regleras i 12 kap 11 § JB. Det är viktigt att du först påtalar felet för hyresvärden och att denne skall ha haft skälig tid på sig att åtgärda det. Jag rekommenderar att du t ex mailar din hyresvärd och att denne svarar eller att du skickar ett rekommenderat brev, detta så du har bevis på att hyresvärden verkligen tagit del av din tillsägelse. Om hyresvärden inte åtgärdar felet har du som hyresgäst rätt att göra det själv på hyresvärden bekostnad. Du har även rätt att säga upp hyresavtalet om bristen är av väsentlig betydelse. För tiden lägenheten är i bristfälligt skick har du rätt till nedsättning av hyran samt eventuellt rätt till ersättning för skada. Du kan även ansöka att hyresnämnden skall förlägga hyresvärden att avhjälpa bristen (åtgärdsföreläggande).

Om du åtgärdar felet själv och vill ha ersättning för det, om du vill ha nedsättning av hyra och/eller ersättning för skada finns möjlighet att dra av detta från nästkommande hyra. Samma belopp skall istället sättas in (deponeras) hos länsstyrelsen. Om hyresvärden inom tre månader från det att hyran som nedsättningen avser förfallit till betalning, inte kommer överens med dig eller om inte hyresvärden väcker talan mot dig, har du rätt att återfå beloppet jämte ränta. Mer information om deponering av hyra hos länsrätten hittar du i 12 kap 21-22 §§ JB.

Om hyresnämnden ålägger hyresvärden att avhjälpa bristen i lägenheten (åtgärdsföreläggande) ges hyresvärden en viss tid inom vilken åtgärden skall ha vidtagits. Åtgärdsföreläggandet kan även förenas med vite, vilket innebär att hyresvärden får betala böter om denne inte åtgärdar felet inom tidsfristen, se 12 kap 16 § JB. Mer information om ansökan om åtgärdsföreläggande samt ansökningsblankett hittar du på hyresnämndens hemsida, se http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/. Förfarandet hos hyresnämnden är kostnadsfritt.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare