Hyressättning vid andrahanduthyrning

Hej! Jag har en fråga gällande andrahandskontrakt av en bostadsrätt. Det gäller en lägenhet som jag anmält intresse för som visst var väldigt populär och ägaren föreslog att alla intresserade fick buda om hyran, den som budade högst skulle få den. Dock var hyrans pris redan satt i annonsen. Vad gäller för regler angående budgivning på en hyra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kapitlet jordabalken (JB), även kallad hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994.

Det är inte enligt lag förbjudet att anordna budgivning om hyra, däremot finns det regler om hur mycket hyresvärden får ta ut när denne hyr ut sin lägenhet i andra hand. Vid uthyrning av bostadslägenhet i andrahand skall hyran vara skälig, vilket innebär att hyran inte skall vara påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga, se 12 kap 55 § JB. En prövning om skälig hyra görs i två led. Först gäller det att hitta lägenheter som till bruksvärdet är så lika som möjligt den lägenhet vars hyra som skall prövas. Jämförelsen görs i första hand med lägenheter på samma ort. Man tittar främst på lägenhetens storlek, modernitetsgrad och planlösning, men lägger även vikt på husets egenskaper såsom bullernivå, förekomst av hiss, tvättstuga, garage och soprum m.m. Hänsyn kan även tas till husets läge, närhet till allmänna kommunikationer och affärer. Man går sedan vidare till det andra ledet där man jämför hyran för lägenheten med de s.k. jämförelselägenheterna och hyran skall alltså inte varit påtagligt högre än hyran för jämförelselägenheterna. Med att hyran inte får vara ”påtagligt högre” torde innebära att skillnaden skall vara lägre än 10 procent.

Om man ingått ett hyresavtal för en lägenhet i andra hand och anser att hyran är oskäligt hög, kan man som hyresgäst ansöka om att hyresnämnden skall besluta om att hyresvärden skall betala tillbaka det han eller hon tagit emot utöver skäligt belopp jämte ränta. Hyresgästen kan även begära att hyresnämnden skall fastställa hyran för den fortsatta uthyrningen. Ansökan om återbetalning skall ha kommit in till hyresnämnden senast tre månader från hyresgästens utflyttningsdatum, se 12 kap 55 e § JB.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare