Formkrav testamente

Två syskon äger en sommarstugefastighet gemensamt efter arv,men var sitt hus.Den äldre har inga barn. Åldersskilnaden är stor mellan syskonen.Den äldre vill att den yngre ska ärva hans del efter sin bortgång genom testamente och att hans fru får disponera allt så länge hon lever. Vad händer om han inte orkar fullfölja detta och dör före henne så hon får giftorätt så vitt jag förstår.Måste båda två skriva under ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Formkraven för ett testamente framgår av 10:1 Ärvdabalken (ÄB). Det ska vara upprättat skriftligen med två vittnen. Både testator och vittnena ska underteckna testamentet. Vittnen får inte vara någon som är testamentstagare och inte heller någon av testators arvingar, 10:4 ÄB. Det yngre syskonet kan således inte vara vittne och ska inte skriva under testamentet.

Om inget formenligt testamente har upprättats fördelas istället arvet i enlighet med arvsordningen i 2-3 kap ÄB. Frun har arvsrätt enligt 3:1 ÄB, så länge det inte finns några särkullbarn. Enligt 3:2 ÄB kan dock syskonet ha rätt till efterarv, vilket innebär att den får del i arvet efter det att frun dött. Det förutsätter att det inte finns några barn eller föräldrar till det äldre syskonet, då deras arvsrätt går före syskons, 2:1-2 ÄB.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare