Förmyndares uppdrag vid testamente

Hej! Om en avliden person i testamente uppgett att arv som utgår till omyndiga barn ska stå under särskild förvaltning av en viss person, startar dennes uppdrag NÄR dödsboet skiftas ut eller ska den personen företräda barnen i hela dödsboets process? Det finns En förmyndare som kan företräda barnen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Om en underårig har fått ett förordnande genom testamente räknas barnet till kretsen av delägare i dödsboet. Delägarskapet i boet fortgår från processens början till dess att boet avvecklas. Om inga andra begränsningar framgår av testamentet bör förmyndare företräda den underåriges intressen under hela dödsboets process.

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare