Hur gör vi med en framtida vinst?

Vi ska få barn under detta år och har bestämt oss för att ha gemensam ekonomi och skriva samboavtal/testamente osv. redan nu då vi inte tänkt att gifta oss förrän nästa år. Finns ett särkullsbarn på min blivande mans sida. En enskild egendom kommer att skrivas in efter ihopslagen ekonomi som vi är överens om. Min sambo köpte huset vi bor i ett halvår före vi träffades och nu har vi varit sambos ett halvår. Huset kommer snart att bestå av kontant från oss båda (50% av honom, 15% från mig) och gemensamma lån. Nu till mina funderingar. Min sambo har tänkt stycka, låta bygga och sälja en del av tomt med hus där vi nu bor för att kunna göra en vinst. Projektet väntas ta ca 3år. Pengarna till projektet ska vi låna gemensamt. Det mesta kommer att göras av hantverkare, men enklare saker av oss själva för att spara på kostnaderna. Min sambo kommer att vara huvudkontakten och föra projektet framåt och jag bistå med det jag kan. Troligtvis kommer min sambo att avsätta mer tid på kvällar/helger än jag och då kommer jag förmodligen sköta mer av markservicen. Bör vinsten vara vår gemensam eller tillfalla som enskild egendom till min sambo?

Lawline svarar

Hej!

Först vill jag tacka för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte särskilt lätt att utifrån din fråga exakt förstå hur du menar. Men jag gör ett försök.

Ni vill alltså redan under er tid som sambo reglera förhållandet mellan er med samboavtal/testamente. Som för övrigt är helt olika instrument för att göra detta.

Rent allmänt gäller att man aldrig kan testamentera bort bröstarvingars laglott (alltså halva arvslotten, vilket är din makes kvarlåtenskap efter en bodelning). Utan den delen har barnet full rätt till. Dessutom gäller att makar inte ärver varandra i den mening som man oftast tänker på när man pratar om att någon ärver någon annan. Utan det som kommer hända (om din make går bort först) och ni inte har ett testamente mellan er är att särkullbarnet kan kräva ut hela sin del direkt (vilket innebär halva din makes förmögenhet, den andra halvan tillkommer ert gemensamma barn). Den delen som tillkommer ert gemensamma barn är den del som du kommer ärva med fri förfogande rätt. Den delen kommer sen i sin tur gå till ert gemensamma barn vid din bortgång. OM man vill minska särkullbarnets del av kakan måste din make testamentera bort hälften av arvslotten. Angående en framtida vinst är det svårt för mig att ge ett bra svar mot bakgrund av att jag inte av din fråga lyckas se exakt vad menar. För det beror klart på, vill ni att särkullbarnet ska ha så lite som möjligt vid din makes bortgång eller vill ni bara veta vilken fördelning som blir mest rättvis mellan er två? Är ni gifta delar ni på allt giftorättsgods på hälften. Detta förhindras genom att skriva ett äktenskapsförord och där ange vad som ska vara enskild egendom. Det är egentligen helt upp till er och jag kan inte utifrån din fråga se något alternativ som skulle vara mest fördelaktigt. Det hela beror också på hur mycket annat som ska vara enskild egendom, kanske vill ni ha balans där så vardera make har något så när lika mkt egendom som ska hållas utanför en framtida bodelning?Oavsett vems man kallar vinsten (tex 70 % din makes och 30 % din) så ska den delas mellan er 50/50 vid en bodelning om den inte uttryckligen har undantagits som enskild egendom.

Mvh Emelie K

Emelie KarlssonRådgivare