Koppeltvång på bostadsrättsföreningens tomt

Kan vi inom vår bostadsrättsförenings fastighet(tomt) påbjuda att hund skall hållas kopplad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Bostadsrättsföreningen ges möjlighet att genom sina stadgar meddela särskilda ordningsföreskrifter. I de fall sådana förekommer är bostadsrättshavaren skyldig att rätta sig efter dessa. Föreskrifterna får dock inte vara av rent godtycklig karaktär utan de måste ha ett verkligt föreningsintresse och skall stå i överensstämmelse med ortens sed. Uppmaningar att hund ska hållas kopplad på föreningens mark är inte en alltför ovanlig ordningsregel i bostadsrättföreningar (Även i många kommuner föreligger det ofta koppeltvång på t.ex. offentliga platser, motionsspår). Utifrån det nyss sagda så ser jag inget hinder för er att ha en regel om kopplade hundar på bostadsrättsföreningens mark.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare