FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/01/2013

Bodelning vid skilsmässa

Hej! Jag och min man har bestämt oss för att skiljas pga flera anledningar. Gifta 1 år och sambos 14 år. Tre barn under 16. Vi äger 1 hus, 2 bilar, båt och två aktiebolag. Min man anser att jag endast har rätt till min del i huset och inget mer eftersom han står som ägare på resten. Är det så? Vi har haft varsinn bil som vi använt, båten står vi på gemensamt och jag har varit med och startat båda aktiebolagen och jobbar på dessa som ekonomiansvarig. Vi har inte skickat in några papper om skilsmässa än, bör jag göra det direkt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I mitt svar så utgår jag ifrån att ni inte har skrivit något äktenskapsförord och att ingen av er har enskild egendom, det är därav huvudreglerna i äktenskapsbalken (ÄktB) som skall följas.

Enligt 7 kapitlet 1 § ÄktB så är makarnas egendom giftorättsgods så till vida det inte är enskild egendom. Vid ett äktenskaps upplösande skall makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kapitlet 1 § ÄktB. I bodelningen skall ingå makarnas giftorättsgods, 10 kapitlet 1 §  ÄktB. Däremot får varje make från bodelningen undanta föremål för personligt bruk enligt 10 kapitlet 2 § ÄktB, detta kan vara exempelvis kläder, glasögon och smycken. Även personliga presenter får undantas.

Vid bodelning skall man beräkna ihop summan av vardera makens giftorättsgods, 11 kapitlet 1 § ÄktB. Därefter skall man avräkna så mycket av makarnas andelar att det täcker de skulder som den maken hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes, 10 kapitlet 2 § ÄktB. Därefter delar man återstående delar på hälften. Vid er bodelning spelar det i princip ingen roll vem som rent faktiskt är ägare av en sak utan makarna delar ändå lika på det gemensamma giftorättsgodset efter att man fått avräkna sina skulder.

Om ni väl beslutat er för att skilja er kan ni ansöka om äktenskapsskillnad. Ansökan skall inges till tingsrätten i den ort där en av makarna har sin hemvist, 14 kapitlet 3 § ÄktB. Fastän erat beslut om skilsmässa verkar vara gemensamt så måste äktenskapsskillnad under vissa förutsättningar föregås av 6 månader betänketid. Detta gäller exempelvis om någon av makarna bor tillsammans med ett barn under 16 år som står under den makens vårdnad. Betänketiden måste alltså fortlöpa för att en äktenskapsskillnad skall kunna ske oavsett om båda makarna är överens i sitt beslut om skilsmässa. Betänketiden börjar löpa när ansökan om skilsmässa lämnats in till tingsrätten. När betänketiden löpt ut fullbordas inte äktenskapsskillnaden automatiskt. Först på begäran av någon av makarna meddelas dom om äktenskapsskillnad. Om begäran inte har inkommit av någon av makarna inom ett år faller målet. För make som därefter vill skilja sig återstår att på nytt genomgå processen.

 Här hittar du äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230

Lycka till!

Linnea HedmanRådgivare