FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2013

Om arv ska ingå i bodelningen vid skilsmässa?

Om jag ligger i skilsmässa när min far dör, blir då arvet från honom även min mans egendom? Skilsmässan har alltså inte gått igenom ännu. Men kommer att vara klar när min fars bouppteckning är färdig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett äktenskap upplöses så ska en bodelning ske, huvudregeln är att man delar lika på det giftorättgods man har gemensamt. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom genom föreskrifter i till exempel ett äktenskapsförord eller i ett testamente. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena såg ut den dag då äktenskapsskillnaden väcktes, 9:2 Äktenskapsbalk, (ÄktB). Dagen då ni skickade in ansökan om äktenskapsskillnad är den kritiska tidpunkten för bodelningen och egendomen ni hade då ska ingå i bodelningen medan den egendom ni eventuellt skaffar er efter det datumet inte behöver ingå i bodelningen. Det är inte tidpunkten för när äktenskapet upplöses som är det viktiga här utan tidpunkten för ansökan. Om du inte tagit emot arvet före ansökan om äktenskapsskillnad så behöver du inte ta med arvet i bodelningen.

Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare