FrågaÖVRIGTÖvrigt21/01/2013

Vart vänder man sig för stödinsatser för unga vuxna?

Jag har en 18-årig son som bor hemma och studerar på gymnasiet. Han har hamnat i fel umgänge och inser detta till viss del själv. Han har själv sagt att den enda "lösningen" för honom är att flytta från stan. Hur är det med familjehemsplacering för myndiga personer? Finns det överhuvudtaget? Han är absolut inte mogen att bo själv och en adhd/add utredning har precis påbörjats via skolpsykologen...

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till Lawline.se!

Jag råder dig att ta kontakt med socialtjänsten i er kommun (individ-/och familjeomsorg) för att diskutera eventuella behandlings-/ stödinsatser. Då din son just nu genomgår en utredning är det mycket möjligt att skolpsykolog alternativt kurator på skolan kan hjälpa er.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare