Inköp av läkemedel per post

Jag undrar hur reglerna för inköp av läkemedel på nätet fungerar. Är det lagligt att köpa receptbelagda läkemedel från andra EU-länder?

Lawline svarar

Hej Malin,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid införsel av läkemedel per post måste läkemedlen lagligen ha erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk från ett EES-land. EES-länderna är EU-länderna samt Norge, Island och Liechtenstein. De inköpta läkemedlen får motsvara högst ett års förbrukning.

Läkemedlen måste vara godkända både i Sverige och i exportlandet och måste ha köpts på apotek. Om läkemedlet är receptbelagt i Sverige eller i exportlandet måste det vara utskrivet av en behörig person, t.ex. en läkare. Du måste själv kunna visa att de ovan nämnda kraven är uppfyllda.

Tänk på att det är förbjudet att för personligt bruk föra in läkemedel från ett icke EES-land.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare