Berättigande till andel vid efterarvsrätt

Hej! Jag har blivit delgiven om arv. Hon var gift med en maken som är i livet. Hon har inga barn. Hennes tillgångar, dvs mitt arv var värt ungefär dubbelt så mycket som makens tillgångar. Ärver jag 50% av makens tillgångar när maken avlider eller den summa som står i bouppteckning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När en person vid sin bortgång är gift gäller att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken. Om den avlidne efterlämnar sådant barn som inte är gemensamt med den efterlevande maken (särkullbarn) har maken dock enbart rätt till dennes del av arvet i det fall att särkullbarnet avstår sin rätt till förmån för den efterlevande maken.

När den efterlevande maken avlider uppkommer en efterarvsrätt för bröstarvinge till den först avlidne maken eller föräldrar, syskon eller syskons avkomling. Hälften av den efterlevandes bo ska då tillfalla den som har bäst arvsrätt efter den först avlidna maken. Observera här att person som tillhör tredje arvsklass - det vill säga farföräldrar, morföräldrar eller deras barn – inte har någon efterarvsrätt. I det fall att den efterlevande maken inte ärvt hälften av den först avlidne makens kvarlåtenskap gäller att de med efterarvsrätt ska få ta lika stor andel som den efterlevande maken ärvt.

I det fall att du här är berättigad till ett efterarv när den efterlevande maken avlider gäller att efterarvsrätten säkerställer att en viss andel ska utgå till arvingar efter den först avlidne. Detta innebär i ditt fall att om den efterlevande maken har ärvt kvarlåtenskap av den först avlidne maken med anledningen av makes arvsrätt och ditt arv berättigar dig den kvarlåtenskapen så har du rätt att få ut femtio procent, eller en annan andel beroende på vad den efterlevande ärvt, av den kvarlåtenskap som den sist avlidne maken lämnar efter sig. Den summa som står i bouppteckningen blir således inte aktuell utan kan likväl ha minskats som höjts från det att bouppteckning och arvskifte efter först avlidne gjorts till dess att den efterlevande maken avlider. Det är andelen som blir det avgörande för hur mycket du får ut i efterarv.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare