FrågaEKONOMIÖvrigt19/01/2013

Handel av värdepapper utan att gå genom en marknadsplats

Hej,
Jag har fått ett erbjudande att köpa värdepapper från en närstående vän. Går det att göra det utan att gå via börsen?
Tack på förhand.
Vänlig hälsning,
Joakim Feltqvist

Lawline svarar

Hej Joakim,

Tack för din fråga.

Ja, man behöver inte gå genom en marknadsplats, börsen, för att sälja och köpa aktier och andra värdepapper. En marknadsplats innehåller inte alla noterade värdepapper. Ska man köpa eller sälja värdepapper privat bör köparen och säljaren upprätta ett avtal. I avtalet ska man ange till vilken kurs affären görs och vilken dag som är likviddag. Avtalet och en begäran om överföring uppvisas för kontoförande institut (KI), det vill säga en bank eller fondkommissionär, som registrerar själva överföringen av värdepapper från säljarens depå eller vp-konto till köparens.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare