Återanställningsrätt vid allmän visstidsanställning och vikariat

Hej har jobbat på ett företag från den 20111012-20121231 både under vikariat och ava. Vad gäller då lagom om företrädesrätt? Det står ju att man ska ha jobbat 12 månader sammanhängade eller 360 dagar, men hur räknar man ut det i och med att jag både har ava och vikariat? Var dock inte anställd under januari månad år 2012. Räknar man bara dagarna man har jobbat eller anställningstiden'? för mina jobb dagar var uppe i 250 stycken, men jag har varit anställd hela månaden enligt anställningsavtal..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Varken i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) eller i dess förarbeten finns någon utförlig beskrivning av hur beräkningen av anställningstiden ska gå till i fall som liknar ditt.

I Arbetsdomstolens dom AD 2008 nr. 81 var omständigheterna liknande (men knappast identiska). Av domen framgår att det är anställningstiden som räknas och inte den tid då den anställde faktiskt har utfört arbete. En förutsättning är dock att arbetstagaren verkligen stått under avtal med arbetsgivaren och inte haft möjlighet att tacka nej till jobb som erbjöds. Anställning genom vikariat och allmän visstidsanstälning ska räknas ihop vid beräkningen.

Slutsats

Det är den sammanlagda anställningstiden som räknas, d.v.s. den tid ditt anställningsavtal anger. Perioder mellan perioder med anställningsavtal räknas inte in i tiden.

T.ex.

X har varken vikariat eller AVA under januari. I februari blir X "inringd" för att vikariera för en ordinarie arbetstagare under 10 dagar. Samma scenario upprepar sig i mars. X är okontrakterad hela april. Slutligen ingår X ett avtal med sin arbetsgivare om AVA från början av maj till årsskiftet. I november jobbar X inte alls.

I exemplet ska följande tid ingå:

  •  De sammanlagt 20 dagarna i februari och mars som X haft vikariat. Perioden mellan vikariaten står X inte under något anställningsförhållande, utan är fri att tacka nej till förfrågningar från arbetsgivaren.
  • Hela tiden avtalet om AVA löper på, d.v.s. maj-dec. Att X inte jobbar i november saknar betydelse.

Lycka till!
Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare