Arbetsgivares skyldighet att informera om anställningsvillkor

Vad kan arbetsgivaren få för konsekvenser om inte anställningsavtal skrivs inom en månad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Ett anställningsavtal är ett så kallat konsensualavtal, vilket innebär att det är tillräckligt att parterna är överens för att avtal ska uppkomma. Någon särskild form krävs inte och således blir ett muntligt avtal lika gällande som ett skriftligt. Det är inte heller stadgat i lag att anställningsavtal ska vara skriftligt, därav kan inga konsekvenser uppstå för arbetsgivaren om han eller hon underlåter att upprätta ett skriftligt avtal.

I 6c § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) stadgas dock att en arbetsgivare inom en månad från det att arbetstagaren har börjat ska upprätta ett anställningsbevis eller på annat sätt informera om anställningsvillkoren. Detta för att upplysa arbetstagarna om de regler som är tillämpliga på anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Exakt vad som ska tas med går att återfinna i 6c § 2 st. 1- 6 pt. LAS.

6c § LAS är en ordningsföreskrift som är skadeståndssanktionerad genom 38 § LAS. I 38 § 1 st. LAS föreskrivs att arbetsgivaren kan bli skyldig att betala ut sådan lön, anställningsförmåner och ersättning för den skada som arbetstagaren kan ha rätt till i förhållande till den skada denne har lidit med anledning av att arbetsgivaren inte har följt LAS. I 38 § 3 st. LAS öppnas upp för en jämkningsmöjlighet, det vill säga att skadeståndsskyldigheten för arbetsgivaren kan sättas ned eller helt falla bort beroende på omständigheterna i den särskilda situationen. Vidare gäller vanligtvis att så länge anställningsförhållandet består kommer eventuell ersättning betalas ut genom lön och inte skadestånd. När det är fråga om sådan lön gäller vanligtvis inte jämkningsregeln i 38 § 3 st. LAS.

Länk till LAS https://lagen.nu/1982:80

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare