Testamentarisk sekundosuccession

Jag är sambo utan barn. Nu undrar jag om jag i mitt testamente kan skriva att den del jag testamenterar till min sambo, när han avlider ska gå tillbaka till min bror och inte till hans syskon?

Lawline svarar

Hej!

I sitt testamente är det möjligt att föreskriva vad som ska hända med sin kvarlåtenskap efter det att den man testamenterat sin kvarlåtenskap till gått bort. Detta kallas för testamentarisk sekundosuccession.

Testamentarisk sekundosuccession innebär att du kan testamentera hela eller en del av din kvarlåtenskap till din sambo med fri förfoganderätt och samtidigt föreskriva vad som ska hända med din kvarlåtenskap när han avlider. Att han får egendomen med fri förfoganderätt betyder att han under sin livstid kan förfoga över egendomen som om han vore ägare till den, men han kan inte förfoga över egendomen genom testamente. Han är nämligen bunden av den föreskrift du gjort i testamentet om sekundosuccession. När han avlider kommer därför de som du i testamentet angett som sekundosuccessorer (i detta fall dina syskon) ha rätt till den del som du testamenterade till din sambo.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare