Preskription i anställningsförhållanden

Hej En anställd säger upp sig och arbetsgivaren drar upp gamla avtal som är 4 år gamla och tänker avkräva en återbetalning av dessa. Är detta korrekt? Borde inte arbetsgivaren påpekat att ett fel begåtts för länge sedan och inte dra upp det vid ett uppsägningstillfälle? Finns det någon rimlig preskriptionstid som rn arbetsgivare borde förhålla sig till?

Lawline svarar

Hej! Du nämnder inte vad för typ av avtal det är som chefen "drar upp". Enligt preskriptionslagen(https://lagen.nu/1981:130#P2) 2 § är preskriptionstiden för fordringar normalt 10 år. Enligt samma paragraf gäller detta dock inte om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit en konsument för huvudsakligen enskilt bruk. För sådana fordringar är preskriptionstiden stället 3 år.

Av din fråga framgår det inte varför chefen vill ha betalt men om betalningen avser någon typ av skadeståndskrav/löneavdrag som rör anställningen bör preskriptionstiden vara 10 år.

Med vänlig hälsning

Ronja KleiserRådgivare