Myndigheters skyldighet att beakta material

Får ett socialkontor ignorera en partsinlaga och kalla den uppdiktad trots att den innehåller ett neutralt utlåtande från utbildningsförvaltningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det framkommer inte vilken typ av ärende det gäller så därför är det svårt att ge ett detaljerat svar. Allmänt gäller att myndigheter när det gäller ärenden som innebär myndighetsutövning (ex. beslut om socialbidrag, bostadsbidrag, omhändertaganden av barn) har en skyldighet att kommunicera med dig som enskild om vilket material som tillförs ärendet så att du får en möjlighet att yttra dig över detta. Detta gäller dock inte material som du själv tillfört ärendet (17 § Förvaltningslagen). Du har också en rätt som part att ta del av det material som gäller ditt ärende (16 § FL). Detta innebär att du kan få insyn i vad som annars avgör ditt ärende om utlåtandet inte beaktas. Detta kan vara värdefullt på så vis att du har en chans att ge dina synpunkter. När ett beslut i ditt ärende senare fattas måste detta motiveras av socialkontoret, vilket innebär att de bland annat måste motivera vad som avgjort ärendet ex materialet (20 § FL). Enligt socialtjänstlagen, som omfattar socialkontorets verksamhet, ska det som framkommer när ett ärende utreds och som har betydelse för ett ärendes avgörande tillvaratas på ett betryggande sätt (11 kap 1 § Socialtjänslagen). Om utlåtandet är av betydelse för utredningen borde detta alltså tillvaratas. Det finns också den allmänna officialprincipen som innebär att det är myndigheten som bär det yttersta ansvaret för att ärendet blir ordentligt utrett. De har alltså ett ansvar att ta hänsyn till allt som tillförs målet som kan vara relevant för avgörandet. Skyldighetens omfattning kan dock bero på vilket typ av ärende det gäller. Ju allvarligare ingrepp mot den enskilde, desto mer ansvar ligger på socialkontoret. Rör det sig dock om ekonomiska förmåner så som bidrag ligger ett större ansvar på dig som enskild. Socialkontoret måste utöver detta iaktta kraven på saklighet och opartiskhet som återfinns i grundlagen (regeringsformen 1 kap. 9§). Detta ställer krav på att de inte bara kan avvisa utlåtandet utan anledning. Lycka till och jag hoppas att du får hjälp av svaret. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare