Bostadsrättsförenings omprövning av avsikt att stå för renovering

Hej! När vi köpte vår bostadsrätt för 2,5 år sedan utlovade bostadsrättsföreningen (vilka var säljare) att de skulle bekosta en badrumsrenovering inom några år. Nu har föreningen omprioriterat och gått ut med att de inte kommer bekosta några badrumsrenoveringar. Vid köpet fick vi dels ett muntligt löfte, av såväl mäklaren samt en styrelsemedlem, och renoveringen står även nämnd i upplåtelseavtalet. I upplåtelseavtalet står det "Föreneingen har som avsikt att renovera lägenhetens badrum. Tidpunkt för detta är inte bestämd". Vad kan vi som köpare göra? Vi har pratat med styrelsen, men det hjläper inte. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Nedan presenteras några utgångspunkter för hur din fråga kan bedömas. *Skadeståndstalan mot mäklaren* Möjligheten att utkräva skadestånd från fastighetsmäklaren får anses små. För att man ska kunna nå framgång i en sådan talan krävs att mäklaren åsidosatt sina skyldigheter - antingen uppsåtligen eller av oaktsamhet (se 25 § fastighetsmäklarlagen). Om mäklaren inte kan anses ha haft anledning att misstänka att föreningen inte skulle uppfylla sitt löfte finns det i regel inte något som talar för att han/hon åsidosatt sina skyldigheter. *Bostadsrättsföreningen* Enligt 9 kap. 5 § bostadsrättslagen ska beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens mark eller hus fattas på en föreningsstämma (se https://lagen.nu/1991:614#K10). Vid bedömningen av om väsentlig betydelse föreligger eller inte ska göras i förhållande till ingreppets art och inte dess kostnad. Ett beslut om att bekosta en eller ett fåtal badrumsrenoveringar torde inte vara en sådan väsentlig förändring som åsyftas. M.a.o. bör styrelsen vara behörig att besluta i frågan. En bostadsrättsförening är naturligtvis fri att ompröva sina tidigare beslut eller intentioner p.g.a. ändrade förutsättningar som t.ex. försämrad ekonomi. Som jag förstår din fråga har det inte tagits något egentligt beslut av föreningsstämman eller styrelsen ang. renoveringen, utan löftet verkar mer ha karaktären av en önskan/förhoppning. Denna uppfattning får stöd i hur föreningen formulerat sig i upplåtelseavtalet. Om det inte funnits stämmo-/styrelsebeslut på renoveringen och de inte heller kan anses ha avgett något bindande löfte till dig är chansen att få rätt mot föreningen tyvärr minimal. För att kunna utkräva skadestånd från föreningen krävs i princip att de redan vid tidpunkten för avsiktsyttringen kände till att de inte tänkte bekosta renoveringarna, samt att de insåg att du inte skulle ha köpt bostadsrätten om du känt till detta. *Sammanfattningsvis* bedömer jag dina möjligheter att kunna få rätt mot föreningen som små. För att få en utförligare bedömning råder jag dig att söka upp en juristbyrå som sysslar med fastighets-/bostadsrättsjuridik. Lycka till!
Erik LindgrenRådgivare