Giltigt gåvoavtal avseende bostadsrätt?

Fråga 1 Jag har fått en bostadsrätt av min far som gåva 2011. Det är skrivet att det ej ska vara förskott på arv, då mina syskonbarn har fått mark av honom. Min far har ett skrivet dokument om nyttjanderätt på lägenheten så länge han lever. Allt är anmält och dokumenterat hos bostadsföreningen. Kan man i detta skede säga att gåvan är fullbordad till mig? Fråga 2 Om gåvan ej är fullbordad undrar jag följande. MIn syster accepterar inte detta. Vi äger en värdefull fastighet tillsammans, och den ligger nu under klyvning. Min syster får 2/3 av denna fastighet och har då blivit erlagd av Lantmäteriet att betala en summa till mig. Hon vägrar detta och säger att summan ska kvittas med värdet på lägenheten (vilket är mindre än halva värdet på fastigheten) Kan man använda en ej fullbordad gåva som betalningsmedel? Är tacksam för all form av hjälp och råd...

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till lawline! Jag är osäker på om jag har tolkat din fråga korrekt och vill därför poängtera att svaret utgår från den tolkning jag har gjort av din frågeställning. Att inneha en bostadsrätt innebär en evig nyttjanderätt att bruka lägenheten. När en bostadsrätt överlåts är det själva nyttjanderätten man överlåter. Enligt bostadsrättslagen gäller vissa formkrav vid överlåtelse av bostadsrätt. Du finner reglerna som aktualiseras i detta fall i bostadsrättslagen 6 kap 4 §, se https://lagen.nu/1991:614. Där framgår att förvärvaren av bostadsrätten, dvs. i detta fall du själv måste godkännas medlemskap av bostadsrättsföreningens styrelse. Ett avtal om överlåtelse av bostadsrätt, exempelvis gåvoavtal skall även upprättas skriftligen, skrivas under av överlåtaren och förvärvaren samt ta upp den bostadsrätt som överlåtelsen avser samt pris. Har ovannämnda skett är gåvan fullbordad. Har du några ytterligare funderingar är du välkommet att återkomma! Med vänlig hälsning
Josefin AjemarkRådgivare