Formkrav vid uppsägning

Om jag blivit uppsagd från mitt arbete på grund av personliga skäl, kan jag överklaga detta? Inom vilken tidsgräns?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga här på Lawline! Uppsägning från arbetsgivaren skall följa vissa formkrav för att anses vara korrekt. Närmre om detta ses i Lagen om anställningsskydd 8§ där det klargörs att uppsägning måste vara skriftlig för att vara giltig. Vidare i 2 st så tydliggörs det även att uppsägningen måste innehålla en så kallad fullföljdshänvisning där du som uppsagd arbetstagare får information om hur och när du kan överklaga uppsägningen. Då det i din fråga verkar som att du ej fått del av detta så finns det inte bara möjligheter för dig att begära skadestånd från din arbetsgivare enligt LAS 38§ för felaktigt förfarande utan det finns även grund för att hävda att uppsägningen varit ogiltig. Svaret på din fråga blir därför att du definitivt skall ha rätt att överklaga din uppsägning och då du ej fått info om under vilka former från din arbetsgivare så har det inte gått rätt till. Prata med din tidigare arbetsgivare och fackförbund på den aktuella arbetsplatsen! Hoppas denna information hjälper dig i din situation. Mvh Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Arbetsrätt och Arbetsgivarens skyldigheter ? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo