Testamentslott och sambo

Testamentslotten är den hälften av en arvslott som en arvlåtare fritt kan förfoga över genom testamente. En testamentslott kan avse hela eller en viss del av arvet. I testamentslotten till sambon har min mor tilldelat sin fastighet. I och med detta är min tolkning att sambon inte skall ha del i några andra tillgångar. Pengar och tillgångar som finns på andra konton är ej medräknade i testamentslotten och skall därav inte ingå. Stämmer det eller har jag tolkat detta fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För att tydliggöra så är testamentslotten den del av arvet som tillkommer en testamentstagare genom testamentet. Huvudregeln är att sambo inte ärver varandra, förutsatt att man inte upprättat ett testamente. Att din mor testamenterat bort sin fastighet till sin sambo innebär att hon genom testamentet tilldelat hennes sambo den delen av sin förmögenhet som utgörs av fastigheten. Detta innebär att om inget vidare framgår av testamentet sambon endast har rätt till själva fastigheten och ingen annan egendom utöver den. Du verkar alltså ha tolkat rättsläget rätt. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare