FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/12/2012

Arbetsgivares befogenhet vid sent inlämnad tidrapport

Får/kan en arbetsgivare frysa min lön om jag inte lämnar inte tidrapport i tid?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Arbetsgivaren har som huvudregel en skyldighet att betala ut lön till sina arbetstagare. Det är inte tillåtet att innehålla lön även under en inte obetydlig tid. Avdrag eller andra löneåtgärder får inte göras om inte arbetsgivare och arbetstagare kommit överens om detta. Här kan det vara värt att utforska specialreglering som kan finnas i exv. kollektivavtal på arbetsplatsen, ditt anställningsavtal och eventuell informationstext gällande tidrapportering som kan finnas på din arbetsplats. Finns undantag i sådan text kan det vara tillåtet för arbetsgivaren att avvika från huvudregeln och innehålla din lön. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare