FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/12/2012

Beräkning av arbetstid

Ang LAS: Om det är 5 bolag i en koncern. Koncernen köper in ytterligare ett företag. En person blir anställd i detta bolag. Koncernen lägger ner detta bolag efter 3 år. Personen har då varit anställd i 3 år i detta bolag/koncern. Personen går arbetslös i 2 mån. Får därefter anställning i ett av de 5 bolagen som från början ingick i koncernen. Det blir pga arbetsbrist uppsägningar. Får personen då tillgodoräkna sig den anställningen man hade i det nerlagda bolaget som ingick i samma koncern? Det sägs finnas något som heter "Koncernförhållande" vid uppsägning. Tacksam om ni har ett svar på detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svaret på din fråga går att finna i 3 § lag 1982:80 om anställningsskydd (LAS). Det finns möjlighet för en arbetstagare att få räkna samman den totala arbetstiden som denne arbetat inom en koncern för samma arbetsgivare. Arbetsuppgifterna som den anställde haft behöver inte ha varit likartade. Det finns heller inget krav på att anställningen har varit sammanhängande. En arbetstagare kan alltså tillgodoräkna sig anställningstid inte bara då det skett en direkt övergång från ett företag till ett annat inom samma koncern. Utan även mellan två koncernanställningar där det finns en mellanliggande anställning eller liknande hos ett utomstående företag. Du bör därför ha rätt att tillgodoräkna dig din totala anställningstid hos koncernen. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning Länkar: LAS: https://lagen.nu/1982:80
Hannah JakobssonRådgivare