Åklagarens uppgifter

Hej! För en tid sedan blev jag åtalad för en sak. Var/är oskyldig. Bad åklagaren via min advokat om ett förhör med den person som åklagaren menade pekade ut mig. Fick nej på detta och saken hamnade i domstol. Vittnet sa sanningen och åklagaren fick lägga ner åtalet under sittande rättegång. Hur vanligt är det att åtal läggs ner under sittande rättegång? I mitt fall slösades det säkert bort en kvarts miljon kr på ingenting. Hade åklagaren gått med på förhöret så hade allt retts ut i förväg. Kan åklagare bete sig hur som helst?

Lawline svarar

Hej Lars och tack för din fråga! Åklagaren har främst dessa huvuduppgifter; leda polisens brottsutredning, fatta beslut om åtal ska väckas och föra talan i domstol. Det som antagligen har gått fel i ditt fall är när åklagaren beslutar sig för att väcka åtal. Detta beslut tas när brottsutredningen/förundersökningen är färdig och vid tillräckligt underlag att gärningspersonen kan misstänkas ska åtal väckas. Åklagaren har en objektivitetsplikt som innebär en skyldighet att ta hänsyn till såväl det som talar för som det som talar mot den misstänkte. Åklagaren måste göra en bedömning ifall bevisningen är att anse som tillräckligt stark så att denne på en objektiv grund kunde förvänta sig en fallande dom. Tyvärr i ditt fall har antagligen denna bedömning inte upprätthållits helt perfekt. Om det under rättegången framkommer uppgifter som förändrar ärendet kan åklagaren behöva göra en ny bedömning och i undantagsfall kan åtalet läggas ner under pågående rättegång. Detta är alltså inget som brukar ske utan inträffar endast i undantagsfall. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare