Preskription

Hej Jag fick i dagarna ett inkassokrav fråen ett bolag på en skuld som min pappa hade till dom, min pappa gick bort för 3,5 år sedan. I kravet så står det att jag,min bror samt min mamma är solidariskt betalningsansvariga men jag undrar om det inte finns någon tidsgräns för hur de ska meddela att det finns en skuld till samtliga. Min mamma kan ha fått kravbrev men jag och min bror blev uppmärksammade på detta först nu 3,5 år efter. Vi har ingen vidare kontakt med våran mor så där har vi inte fått veta något. Finns det något man kan göra åt detta?

Lawline svarar

Hej!

De rättsregler du frågar efter handlar om preskription, dvs att den som kräver betalt (borgenär) under vissa förutsättningar inte längre har rätt att göra det (Preskriptionslagen 8 § 1 st). För att avgöra hur lång preskriptionstiden är i ditt fall är det viktigt att utreda vad det är för typ av fordran som ni nu blir krävda på. Utgångspunkten är att det måste gå 10 år från fordrans tillkomst för att dessa rättsverkningar ska inträda (PreskL 2§ 1st). Är det fråga om en fordran som en näringsidkare har mot en konsument för "vara, tjänst eller annan nyttighet" är preskriptionstiden dock bara 3 år (PreskL 2§ 2st). Om fordran nu inte är preskriberad, d.v.s. att det i ditt fall inte rör sig om någon konsumentfordran, bör det också påpekas att i och med att du nu tycks ha fått ett skriftligt krav från borgenären så har det skett ett s.k. preskriptionsavbrott (PreskL 5 § 2p.) med påföljd att ny preskriptionstid om 10 år kommer att löpa från denna tidpunkt (PreskL 6, 2 §§).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

Mvh
Patrik EmbladRådgivare