Nekad inträde i ideell förening

16 mars anmälde jag mig som medlem i en allmännyttig ideell förening (som huvudsakligen drivs med skattemedel) via internet på av föreningen faställt formulär samt inbetalning av medlemsavgiften 100 kr. I brev daterat 29 mars skriver föreningens distriktsombudsman att jag ej är välkommen som medlem, då han inte "kan se" hur jag kan leva upp till föreningens grundläggande värderingar, vilket jag anser vara en grov förolämpning, som han har upprepat i mejlväxling i ärendet. Anser att det är möjligt att genom dokument och vittnen motbevisa den motivering, som han givit mig, till att jag inte skulle leva upp till föreningens grundvärderingar. Vad jag erfarit är föreningen skattebefriad som allmän ideell förening. För skattebefrielse krävs bl.a. öppet medlemskap. Detta anser jag ej förenligt med vägran att anta medlemmar utan bevisning för att de inte delar föreningens värderingar. Jag överväger nu - att väcka enskilt åtal mot ombudsmannen för förolämpning. Ev. kan det finnas bakomliggande förtal, men det saknar jag konkreta belägg för, utan det är möjligt att ombudsmannen har agerat helt solo. - att stämma föreningen för rättsvidrigt agerande. Har jag vägrats inträde eller har jag blivit utesluten, efter att ha varit medlem 16 - 29 /3? - att polisanmäla föreningen för brott mot skattereglerna, då man inte tillämpar öppet medlemskap. Jag har inte fått någon typ av överklagandehänvisning, och har hittills ej heller vänt mig till någon överordnad instans i föreningen. Vill först veta vilka rättsliga medel som finns, ifall föreningen stödjer ombudsmannen. Det är alltså vad jag vill veta. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline! Inledningsvis bör man se din anmälan via internet som en medlemsansökan. Du blev alltså inte medlem i föreningen direkt utan ansökte bara om medlemskap. Det föreningen i detta fall gjort är att den vägrat dig inträde. I detta läge har du givetvis rätt att återfå den medlemsavgift du betalat in. Ideella föreningar är inte lagreglerade i Svensk rätt så för att se vad som gäller för dessa får man söka ledning i rättspraxis och juridiska böcker/artiklar. Föreningar ska precis som du tycks känna till vara öppna för nya medlemmar. Detta innebär dock inte att vem som helst måste kunna bli medlem. Det räcker att föreningen är öppen för en viss krets. Startas t ex en intresseförening för Norrländska laxfiskare är föreningen öppen för alla som hör till denna kategori. En börsmäklare från Stockholm kan då vägras inträde utan att föreningen för den sakens skull förlorar sin status som öppen. Att t ex geografiska begränsningar kan tillåtas framgår av skatteverkets informationsblad om skatteregler för ideella föreningar SKV 324 utgåva 19(kan hämtas på http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/324.4.39f16f103821c58f680007437.html) När det gäller den skatterättsliga aspekten av din fråga har jag därför svårt att se hur det faktum att föreningen vägrat dig medlemskap skulle kunna utgöra ett skattebrott. När det gäller domstolars rätt att pröva ideella föreningars beslut (t.ex. om att vägra någon inträde i föreningen)så har det i praxis fastslagits att detta bara kan ske om medlemskapet har betydelse i ekonomiskt hänseende(se rättsfallet som refereras i NJA 1990 s 687). Domstol har därför kunnat pröva beslut av fackförening(se NJA 1945 s 290), förening som organiserade viss yrkesgrupp och förmedlade uppdrag åt medlemmarna (se NJA 1977 s 129), kolonilottsförening(Svea Hovrätts dom T 1129-03 den 17/12-2004), föräldrakooperativ förskoleförening (NJA 1998 s 293) och förening med ändamål att uppföra och sköta båthangarer(NJA 1998 s 717). Däremot har beslut av religiösa föreningar(NJA 1931 s.604) och idrottsklubbar(NJA 1990 s 687) inte kunnat prövas i sak av domstol. Anledningen är att den ideella inriktningen i verksamheten och de stora personliga inslagen i medlemmarnas deltagande i föreningen bör göra att föreningarna själva får rätt att välja sina medlemmar. Undantag görs dock om medlemskap vägras på ett otillbörligt sätt, t.ex. om man diskriminerar någon på grund av etnicitet eller sexuell läggning. Du skriver inte vilken sorts förening det rör sig om men för att kunna få till en domstolsprövning av beslutet krävs alltså att medlemskapet har ekonomisk betydelse för dig alternativt att du t ex blivit diskriminerad. Om så är fallet kan du kontakta en verksam jurist för att få hjälp att gå vidare med fallet. Brottet förolämpning regleras i Brottsbalken 5 kapitlet 3 §( brottsbalken kan du hitta på https://lagen.nu/1962:700) Som du verkar veta faller brottet inte under allmänt åtal och du måste således väcka enskilt åtal. Du måste då kunna visa att både att ombudsmannen betett sig skymfligt mot dig och att han haft uppsåt till detta. I ditt fall verkar ombudsmannen ha kontaktat dig för att förklara varför du inte beviljades medlemskap i föreningen och att i det läget skriva att han inte "kan se" hur du kan leva upp till föreningens grundläggande värderingar bör svårligen kunna ses som ett skymfligt beteende. Han syfte verkar inte heller ha varit att skymfa dig utan snarast att ge dig information om ett beslut som rör dig. Min bedömning är därför att ett enskilt åtal inte kommer bifallas i det aktuella fallet. Hoppas att du känner att du fått svar på dina frågor. Vänligen
Ronja KleiserRådgivare