FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/12/2012

Verksamhetsövergång

Hej, Jag är i färd med att köpa inkråmet för att driva i princip samma verksamhet. Verksamheten bedrivs idag via två bolag. bolag1: äger all utrustning för produktion och hyr ut detta till bolag 2. Bolag 2: ansvara för lokalaer, anställda, kunder mm. tanken är att köpa utrustningen från bolag 1 och försöka få få med kunder från bolag 2 då d bolag 2 inte kommer att ha någon verksamhet kvar. Båda bolagen ägs av samma ägare. min fråga är: Måste jag ta över all personal från bolag 2 även om inkråmet köps från bolag 1 som inte har några anställda. Tacksam för svar mvh Rick

Lawline svarar

Hej! Lagregeln som berör frågan kring de anställda vid en verksamhetsövergång är 6b§ i Lagen om anställningsskydd (LAS). Den förutsätter emellertid att det är den aktuella personalens arbetsgivare som berörs av övergången, i ditt fall bolag 2. Bolag 1 är alltså inte att anse som arbetsgivare i paragrafens mening och därför bör inte heller de anställda i bolag 2 ha rätt att medfölja vid ett eventuellt inkråmsförvärv. Det kan dock argumenteras för att de båda bolagen gemensamt utgör verksamheten och att ägaren skall ses som arbetsgivare, främst då varje enskilt bolag är helt beroende av det andra för att någon verksamhet alls skall bedrivas. Skulle en sådan linje i argumentationen vinna framgång blir det aktuellt att avgöra om det verkligen rör sig om en verksamhetsövergång i 6b§ LAS mening. Centralt för detta avgörande är om verksamheten bevarat sin identitet, dvs om det är en bestående ekonomisk enhet som gått över (Arbetsdomstolen, AD 1995:163). EU-domstolen har i det så kallade Spijkers-målet ställt upp ett antal kriterier som får betydelse vid den helhetsbeömning som således måste göras. Dessa omständigheter är som följer: 1. Arten av företag eller verksamhet, 2. frågan om företagets materiella tillgångar, såsom byggnader och lösöre, har överlåtits, 3. värdet av överlåtna immateriella tillgångar vid överlåtelsetidpunkten, 4. om majoriteten av de anställda har tagits över av den nya arbetsgivaren eller inte, 5. om kunderna har tagits över eller inte, 6. graden av likhet mellan verksamheten före och efter överlåtelsen, och 7. i förekommande fall den tidsperiod under vilken verksamheten har legat nere. Arbetsdomstolen har emellertid kommit fram till att det inte är tillräckligt att endast de materiella tillgångarna har övergått, se bl.a AD 1998:146. Om jag har uppfattat omständigheterna i Ditt fall korrekt så ämnar Du endast köpa utrustningen från bolag 1, dvs de materiella tillgångarna. Du nämner även att du ämnar överta kunderna men jag uppfattar det som att dessa inte är en del av förvärvet utan att tanken är att försöka locka dem till din nystartade verksamhet med hänvisning till bristen på annat. Min bedömning kring de anställdas medföljanderätt är således att det i första hand inte blir aktuellt då de har bolag 2 som arbetsgivare och inte bolag 1. I andra hand, i händelse av att de två bolagen är att se som en verksamhet med samma arbetsgivare, skall ditt förvärv inte anses som en verksamhetsövergång i 6b§ LAS mening då du endast förvärvar de materiella tillgångarna. Det kan dock tilläggas att för att minimera risken för eventuell tvist så bör Du, i den mån Du är i behov av personal till Din nya verksamhet, erbjuda de anställda i bolag 2 denna möjlighet. Lagen om anställningsskydd: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM AD 1995:163: https://lagen.nu/dom/ad/1995:163 AD 1998:146: https://lagen.nu/dom/ad/1998:146 Spijkersmålet, mål 24/85: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:61985CJ0024:EN:HTML MvH
Christoffer TreutigerRådgivare