FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/11/2006

Uppsägning av tillsvidareavtal

Mitt företag hyrde ett varumärke av ett annat företag och vi upprättade ett varumärkeslicensavtal utan att bestämma hur länge avtalet skulle löpa. Nu vill jag inte längre använda mig av deras varumärke och häva avtalet. Vi har inte reglerat effekten av hävning i avtalet alls. Vågar jag häva eller kan jag bli skadeståndsskyldig? Hur bestäms i så fall beloppet? Hur kan jag annars komma ur avtalet utan att häva?

Lawline svarar

I det här fallet blir det aktuellt med uppsägning av avtalet, inte hävning. Hävning innebär att saker och ting ska återställas som om avtalet mellan er aldrig hade ingåtts. Har inte något annat avtalats brukar avtal gälla tillsvidare. När avtal gäller tillsvidare kan de sägas upp med iakttagande av skälig uppsägningstid. ”Skälig uppsägningstid” betyder olika saker vid olika avtal men generellt brukar avtalsförhållandets längd och art vara avgörande. Rör avtalet något som t ex tar lång tid att ordna eller avveckla kan uppsägningstiden vara längre än vid t ex hyra av en cykel som ju är ganska enkelt. Jag rekommenderar att du pratar med licensgivaren och försöker komma överens om en uppsägningstid. Utan att veta detaljerna om just ert avtal skulle jag säga att ett par månaders uppsägningstid vore rimligt. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare