Hyra lägenhet i andra hand

Hejsan. Jag hyr en lägenhet i andra hand och har ett skriftligt hyreskontrakt. Jag och min pojkvän ska prova att bo i hop och undrar därför hur det fungerar med andrahandsuthyrning. Får jag ha min pojkvän som inneboende? Jag informerade min hyresvärd om att detta eventuellt skulle ske, men min hyresvärd vill nu att jag betalar mer i hyra. Får min hyresvärd ta ut mer i hyra trots skrivet hyresavtal? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! De regler som finns reglerar till största delen förhållandet mellan den hyresgäst som hyr i första hand och hyresvärden. Förhållandet mellan den hyresgäst som hyr i andra hand och hyresvärd/hyresgäst i första hand regleras därför till största delen av det avtal som är skrivet. Då du inte lämnar några detaljer om ert avtal är det svårt att avgöra vad som gäller i just ert fall. Det bör inte vara några problem att din pojkvän bor inneboende hos dig om det inte står reglerat om annat i avtalet, men det är viktigt att komma ihåg att det är du som är ansvarig för lägenheten. Vad gäller hyran så får endast hyresvärden ta ut skälig hyra, i princip bara samma hyra som den ordinarie hyresgästen betalar för lägenheten. Om lägenheten är möblerad kan det läggas på en mindre summa för möblerna, inte mer än 10-15 % av hyran. Om hyran är reglerad i avtalet som ni skrivit på kan hyresvärden inte ändra detta, utan får då säga upp avtalet i enlighet med den uppsägningstid som ni avtalat om. Hoppas det besvarar dina frågor. Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare