FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/12/2012

Upplysningsplikt vid bodelning till följd av äktenskapsskillnad

Bodelning, informationsplikt? Förstår att det finns informationsplikt enligt äktenskapsbalken kap 9.3§. Men vad innebär det egentligen? Vilken information ska ena parten tillhandahålla? Max 3 år avseende transaktionshistorik konton mm? Finns några rättsfall avseende detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! 9 kap 3 § äktenskapsbalken innehåller dels en redovisningsplikt och dels en upplysningsplikt. Av den andra meningen framgår att makarna utöver redovisning också i övrigt är skyldiga att lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen. Makarna är skyldiga att lämna upplysningar om förvaltning av egendom och därmed bör han/hon kunna informera om utbyten, underhåll, försäljning, förbättringar och olika verifikationer och räkenskaper (proposition 1986/87:1 s 158). Det är inte endast sådan egendom som ska ingå i bodelningen, sk. giftorättsgods som omfattas utan även enskild egendom. Syftet med upplysningsplikten är att anspråken vid bodelningen på ett riktigt sätt ska kunna fastställas. Jag har tyvärr inte kunnat hitta några rättsfall som fastslår hur omfattande upplysningsplikten är och i lagkommentarerna förtydligas inte heller vad som avses. Eftersom syftet är att säkerställa att bodelningen blir så korrekt som möjligt är det av vikt att vara beredd på att upplysa om alla händelser och åtgärder som företas från den dag då ansökan om äktenskapsskillnad lämnas in till och med det att bodelningen skett om det kan antas vara av betydelse för bodelningen. Äktenskapsbalken - https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare