Sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden

vi ska separera och har hyresrätt min sambo vägrar flytta.har ett gemesamt barn och jag ett till sen innan hur går jag till vägga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom ni varit sambos blir således sambolagen (SambL) tillämplig. I 22 § SambL finns en bestämmelse om övertagande rätt av den gemensamma bostaden med hyresrätt efter sambo förhållandets upphörande. Den sambon som bäst behöver bostaden har då rätt till ett sådant övertagande om det med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om det finns gemensamma barn inblandade och den sambo som skall ha barnen vill stanna kvar i bostaden anses det vara ett starkt incitament för att denne bäst behöver bostaden. Syftet med 22 § är att skydda den som fått vårdnaden om barnet och att denne inte ska stå utan bostad för sig själv och för sitt barn. Vänligen
Linnea HedmanRådgivare