FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/11/2006

Kontrakt under utpressning

Jag har skrivit på ett kontrakt mellan mig och min arbetsgivare, där jag anser att jag under hot vart tvingad till att skriva på kontraktet, jag undrar vad enligt lag tolkas som hot? Han "hotar" med att gå till polisen och anmäla hela händelsen som kontraktet gäller, om jag ej skulle skriva på kontraktet. Kan det kallas ett hot, eller är det mer eller mindre ett "val" som han säger? Antingen att jag skrev på, eller att han går vidare med händelsen?

Lawline svarar

Hej! Den situation du beskriver låter som en typisk utpressningssituation. Han vill att du ska skriva under, annars anmäler han dig till polisen. Avtal som ingåtts genom utpressning regleras i 29 § avtalslagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1915:218#K3 . Hur frågan ska avgöras beror lite på vad avtalet gäller, vem man kan säga är din motpart i kontraktet. Om du har åtagit dig att göra något för din arbetsgivare är han din motpart och av 29 § följer då att du inte är bunden av avtalet. Det är helt ogiltigt. Om någon annan står som motpart, om kontraktet t.ex. säger att du ska sälja din cykel till hans dotter, då är kontraktet bara ogiltigt om dottern inser eller borde inse att du blivit tvingad att skriva under. Om någon annan än din arbetsgivare står som motpart och denne är i god tro så gäller alltså kontraktet. Det är som sagt lite svårt att besvara din fråga utan att känna till kontraktets innehåll men om kontraktet bara gäller mellan dig och din arbetsgivare så är det ogiltigt och du är inte bunden av det. Samtidigt är ju inte heller din chef bunden av det och kan trots kontraktet välja att vända sig till polisen. Utpressning är även ett brott enligt brottsbalken 9 kap. 4 § som kan medföra böter eller fängelse i högst två år. Rör det sig verkligen om utpressning så finns alltså möjligheten att göra en polisanmälan, men då kommer ju också det som han hotar att anmäla komma fram. Hoppas att detta var till någon hjälp, lycka till! Mvh
Lawline RådgivareRådgivare