Testamente och laglott

Min mor och jag äger olika andelar i den bostadsrätt som hon bor i. Fördelningen oss emellan är att hon äger 1/3 och jag 2/3. Om min mor avlider kan då min syster göra anspråk på halva lägenheten om ägarförhållandet enbart finns registrerat i lägenhetsförteckningen eller måste något annat skrivas mellan mig och min mor?

Lawline svarar

Hej Mathias, tack för din fråga. Om din mor avlider ska all hennes kvarlåtenskap fördelas mellan de som är arvsberättigade. Det enda sättet att bestämma vad som ska hända med det man äger efter att man har dött är att upprätta ett testamente. I avsaknad av testamente ärver i första hand makar varandra. Om din mor inte är gift ärver hennes bröstarvingar (dvs hennes barn), där ingår du och din syster. Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott vilket, baserat på att ni är två syskon, utgör 25% av din mors kvarlåtenskap. Genom testamente kan din mor alltså ge dig 75% och din syster 25%. I avsaknad av testamente kommer ni att ärva hälften var. Beroende på hur din mors ekonomiska förhållanden ser ut kan olika dispositioner vara aktuella. Om lägenheten inte utgör hennes enda tillgång kan det räcka med att hon genom testamente förordnar att ni ska ärva hälften var men att du ska få hennes del av lägenheten. Man kan alltså genom testamente bestämma vilka specifika saker som ska tillfalla vem. Om din mor inte har andra tillgångar kommer en del av hennes andel i lägenheten behövas tas i anspråk för att din syster ska få ut in laglott, genom testamente kan, som sagts ovan, denna del dock göras mindre men aldrig helt utraderas. Däremot bör du som äger merparten av lägenheten kunna lösa ut din systers del och på så sätt bo kvar. Hoppas jag besvarat din fråga!
johan wahlundRådgivare