Muntligt anställningsavtal

Hej, Min dotter blev lovad en fast tjänst på ett stödboende , hon fick en muntlig anställning och hade inte skrivit på nåt papper. Hon skulle börja sin anställning på måndagen och på fredagen innan ringde den här kvinnan som hade lovat henne jobbet och gav henne sparken. Min fråga till er är får man göra så ?

Lawline svarar

Hejsan och tack för din fråga, Ett anställningsavtal är ett s.k. konsensualavtal, vilket innebär att det blir giltigt om parterna, i det här fallet din dotter och arbetsgivaren, är överens om att ingå anställningen. Det krävs alltså inte någon särskild form utan ett muntligt avtal är tillräckligt. Enligt 6c § LAS (lagen om anställningsskydd) har arbetsgivaren en skyldighet att skriftligen informera din dotter om alla betydelsefulla villkor för anställningsförhållandet. Detta påverkar dock inte själva giltigheten i ett muntligt anställningsavtal, vilket framgår av AD (Arbetsdomstolens) mål 1999:7. Det är vanligt att även kollektivavtal innehåller krav på att anställningsavtal ska vara skriftliga. Inte heller dessa påverkar anställningsavtalets giltighet, utan fungerar enbart som s.k. ordningsföreskrifter. Om ett giltigt anställningsavtal har ingåtts så riskerar arbetsgivaren att få betala skadestånd till din dotter på grund av att denne olovligt har avskedat henne. Skadestånd kan avse såväl ekonomiskt bortfall, som ”ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär”, 38 § 1 & 2 stycket LAS. Det finns även möjlighet att ogiltigförklara avskedandet och således få behålla anställningen, 35 § LAS. Vid ogiltigförklarande av avsked är det dock vanligt att arbetsgivare ”köper ut” den anställda enligt 39 § LAS genom att betala ytterligare skadestånd. Vid en eventuellt process mot arbetsgivaren är det din dotter som måste bevisa att hon verkligen fått en muntlig anställning. Bevisbördan ligger nämligen på den som påstår att ett anställningsförhållande föreligger, vilket framkommer av AD 1999:5. Slutligen bör nämnas att om man önskar få avskedandet ogiltigförklarat så måste underrättelse om detta ske till arbetsgivaren inom två veckor från avskedandet. Därefter måste talan väckas senast fyra veckor efter avskedandet. Detta framgår av 40 § LAS. För skadestånd så gäller motsvarande regel i 41 § LAS. Där ska underrättelse om skadeståndsanspråk ske inom fyra månader från avskedandet, och talan ska väckas inom åtta månader. LAS hittar du här; https://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar och lycka till! /Oliver
Rådgivare