Ändring av ett inbördes testamente

Hejsan! Jag o min fru skrev ett testamente för tio år sedan att vi skulle ärva varandra med full förfoganderätt. Hon har pratat om att hon vill ändra det. Kan hon göra det utan min vetskap, eller kommer jag att få information från något håll? Isåfall varfrån?

Lawline svarar

Hej! Den typ av testamente ni upprättat till förmån för varandra kallas för ett inbördes testamente. Eftersom ett testamente alltid går att återkalla kan den ena parten ensidigt återkalla testamentet genom att ändra sitt förordnande eller upprätta ett helt nytt testamente (10 kap. 5 § ÄB). Om återkallelsen ”väsentligt rubbar förutsättningarna” för det ömsesidiga förordnandet i ert inbördes testamente går den part som ändrat eller återkallat det ömsesidiga förordnandet miste om sin rätt enligt testamentet (10 kap. 7 § ÄB). Din fru kan alltså ändra i testamentet utan ditt tillstånd eller vetskap, men ändringen kan komma att innebära att hon går miste om sitt rätt enligt testamentet om hennes ändring då väsentligen rubbar förutsättningarna för ert ömsesidiga förordnande. Vad som menas med ”väsentligen rubbar förutsättningarna” avgörs genom tolkning i det enskilda fallet. Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare