Återkallelse av inbördes testamente

Hejsan, Min fru och jag skrev för tio år sedan ett testamente om att den som överlever den andre, skulle få ärva den andres tillgångar med fri förfoganderätt. Nu är vi gifta och hon vill stryka testamentet. 1) Kan man göra det utan den andres samtycke? 2) Vad händer med arvslott, laglott, om hon går bort o jag begär 12:2?

Lawline svarar

Hej, *Angående fråga 1:* Det finns endast en bestämmelse i ärvdabalken om inbördes testamenten – som är ett sådant du och din fru upprättat – och denna enda bestämmelse finns i 10 kap. 7 §. I föreskriften stadgas följande: _”Har någon genom ensidig återkallelse eller ändring av inbördes testamente väsentligt rubbat förutsättningarna för det ömsesidiga förordnandet, är han förlustig sin rätt på grund av testamentet.”_ Bestämmelsen innebär alltså att det går att återkalla sin egen del av ett inbördes testamente, utan den andra testatorns godkännande. Bestämmelsen betyder också, om man går på dess ordalydelse, att din fru förlorar sin rätt att ärva dina tillgångar med fri förfoganderätt genom att ta tillbaka sitt eget förordnande. Detta har dock diskuterats i doktrin och det har hävdats att det förordnande som av make inte återkallats, trots att maken fått veta att den andra maken har återkallat sitt förordnande, kan anses fortsätta gälla. Om din fru således återkallar sitt förordnande bör också du återkalla ditt, om du inte längre vill att din fru ska få ärva dina tillgångar med fri förfoganderätt om du inte får ärva hennes. *Angående fråga 2:* Jag vet inte om det är bestämmelsen 12:2 i ärvdabalken eller i äktenskapsbalken du syftar på. Jag ska dock ändå försöka besvara din fråga om vad som händer med arvslott och laglott om din fru går bort. Är ni fortfarande gifta vid bortgången gäller regeln i 3 kap. 1 § ärvdabalken. Denna stadgar att kvarlåtenskapen då ska tillfalla efterlevande maken. Således blir effekten i princip samma som genom ert inbördes testamente. Har din fru dock utomäktenskapliga barn, har de rätt att få ut sin arvslott direkt. Inomäktenskapliga barn får istället ut sitt arv efter båda föräldrarnas bortgång, om föräldrarna fortfarande är gifta. Är du och din fru emellertid inte gifta och hon går bort – då ärver istället hennes barn (om sådana finns) eller hennes föräldrar (om hon inte har barn) eller syskon (om föräldrarna inte finns i livet). Hoppas att du fått svar på din fråga! Här återfinns ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare