FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2012

Spelvinster och spelskulder

Räknas Enskilda spelvinster som giftorättsgods och hur räknas spelskulder.

Lawline svarar

Hej! och tack för din fråga. Utgångspunkten i ett äktenskap är att makarna råder över sin egendom och att de svarar för sina skulder, 1:3 äktenskapsbalken. Vad gäller spelvinsten är huvudregeln enligt 7:1 äktenskapsbalken att hela makarnas egendom blir giftorättsgods. Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord enligt 7:3 ÄktB och då ingår den inte i bodelningen vid en framtida skilsmässa. men inget i frågan antyder att detta kommer aktualiseras och av den anledningen lämnar jag frågan därhän. Vid bodelning räknar man ihop summan av vardera makens giftorättsgods, gör avdrag för de skulder makarna har och delar återstoden på hälften. Spelskulder särbehandlas inte från andra skulder i äktenskapsbalken. Ett förenklat exempel kan redogöras för här nedan, Make nr 1 äger 100.000kr i tillgångar och har skulder på 120.000kr. Denne har alltså inget att tillföra till Giftorättsgodset. Make nr 2 har också tillgångar på 100.000kr och skulder på 50.000kr. Ingen av dessa har enskild egendom. 50.000kr återstår av giftorättsgodset. Detta betyder att makarna får 25000kr vardera enligt likadelningsprincipen enligt 11.3 äktenskapsbalken. Om skulderna hade varit gemensamma hade det betytt att de tillsammans hade haft 200.000kr i tillgångar och gemensamma skulder på 170.000kr. Då skulle det delas på 30.000kr dvs vardera makarna skulle erhålla 15.000kr var. Vid eventuella oklarheter så är du varmt välkommen tillbaka. Med vänliga hälsningar,
Mitar MarjanovicRådgivare