Återkallelse av inbördes testamente

Hej om ett gift par skrivit ett testamente och en part vill återkalla det, är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Testamente är en juridiskt bindande rättshandling som tjänar till att reglera hur ens tillgångar ska fördelas efter ens bortgång. För att ett testamente ska vara giltigt krävs att vissa formkrav iakttas, som att testamentet är skriftligt och bevittnat. Återkallelse av testamente kan ske när som helst och det enda som egentligen krävs är att testatorn, alltså den som upprättat testamentet, tydligt måste demonstrera att han eller hon inte vill att testamentet ska vara giltigt längre. Säkrast ur bevishänseende är då såklart att på ett eller annat sätt förstöra testamentet. Även skrivandet av ett nytt testamente återkallar det förra. Reglerna angående detta går att hitta i 10 kap 5 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Som jag tolkar din fråga har ett gift par upprättat ett inbördes testamente. Alltså ett testamente där ena maken testamenterar bort sina tillgångar till andra maken och vice versa. Dessa testamenten återkallas på samma sätt som vanliga. Det måste dock beaktas att en make endast kan återkalla sin del av förpliktelserna och att detta får göras helt fritt. Här gäller dock att om den ena maken återkallar sin del av testamentet medan den andra maken inte gör det, så gäller enligt 10 kap 7 § ärvdabalken att den maken som återkallat sitt testamente även kan förlora rätten att ärva efter den maken som inte återkallat sitt testamente. Detta är en skyddsregel för maken som inte återkallat sitt testamente, då återkallelsen kan ske fritt utan att den andra maken vet om detta. Det vill säga att om du återkallar din del av testamentet, vilket du har full frihet att göra, så riskerar du att förlora rätten att ärva efter din partner. Hoppas att svaret var till hjälp! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare